
Като за начало какво е това AND1.
AND1 е може би една от най-известните американски спортни компании, специализирала се в производството на баскетболни маратонки, облекло и аксесоари (най-вече за да могат да се конкурират с останалите гиганти в бранша като Nike, Reebok, Adidas, но за разлика от тях, баскетболните им артикули с в типичен "уличен" стил или най-вече за стрийтбол играчи). Основана е през 1993г. от Сет Бергер Джей Гилбърт в Паоли, Пенсилвания, но в последствие се премества в Aliso Viejo, Калифорния.
И така... По едно време, на тия двама хубавци им хрумва да съберат отбор от най-добрите стрийтбол играчи (AO, Main Event, Skip, Shane - това са били едни от първите And1 играчи) и започват турнета из Щатите. Наскоро компанията беше закупена от American Sporting Goods.
А сега малко за AND1 Mix Tape.
Произхода на колекцията AND1 Mix Tape идва от видеокасе дадена на AND1 в края на 1998г. от Рон Наклерио, треньор по баскетбол в гимназията Ню Йорк Кардоза. През лятото на същата година той тренира много деца, сред които Рафър Алстън, първият непрофесионален играч с когото по-късно AND1 подписва рекламен договор. Касетата била записана с любителска камера и била с лошо качество, но на нея било заснето как младият Алстън прави невероятни неща с топката, заради които получава прякора “Skip to My Lou”. Според легендата, в началото служителите на AND1 използвали тази видеокасета просто за забавление. Въпреки че хората от маркетинг отдела на AND1 предчуствали, че касетата има много голяма стойност - не знаели все още какво точно да правят с нея. Чак когато през лятото на 1999г. заснемат серия от реклами в близост до Хавърфорд Колидж, напълно осъзнават потенциала на видеоматериала, с който разполагат. AND1 събира NBA звездите си и записва кампанията “Moves”. В продължение на три дни играчите от НБА – Деръл Армстронг, Рекс Чапмън и взетите от драфта Лари Хюз, Раеф Лафренц, Тоби Бейли и Майлс Симон тренирали във Филаделфия, а рекламните агенти на AND1 заснели филм с техните най-добри движения. Играчите гледали касетата с движенията на Skip няколко пъти през тези дни. По време на снимките се опитвали да имитират движенията на Алстън и дори да измислят нови. Но когато легендарният Алстън пристигнал на 3-ия ден от снимките, той бил провъзгласен за “Крал на игрището”, а съгледвачите на AND1 си изяснили бъдещата стратегия за заснетия материал. В крайна сметка решават да добавят подходяща музика за материала и касетата е разпространена в цяла Америка през лятото на 1999г. Тъй като касетата била в ограничен брой (само 50 хил. копия), била разпратена първо в различни школи и кампове. Касетата направила Skip to my Lou (Рафът Алстън) истинска сензация. Настанала истинска суматоха между стрийтболистите за копие от касетата. Тогава AND1 продали правата на касетата на веригата магазини за спортни обувки FootAction. Стратегията на Footaction била да подарява на всеки свой клиент Mixtape-a. Магазините записали рекордни продажби. За по-малко от три седмици били продадени над 200 хилияди чифта спортни обувки. Рекламният отдел на AND1 изпратили свои оператори в цяла Америка да заснемат играчите с най-добрите движения. През август 1999г. рекламно лице става Main Event (Уоли Диксън). Тогава AND1 организира няколко демонстративни стрийтбол мача в родния град на Диксън – Линдън, щата Ню Джързи. В мачовете взели участие най-добрите стрийтбол играчи от целия щат. Главната цел на AND1 била да запише най-добрите мачове от турнира и да изгради добра връзка с играчите. Същото лято, шефовете на AND1 решaват да организират демонстративен мач “Платинен Играч”, който щял да се състои през октомври в Хънтър Колидж – Ню Йорк. Задачата на Skip и Main Event била да съберат най-добрите игачи за този мач. В същото време, AND1 решили да издадат компакт диск с музика, за да подпомогнат рекламата на мача. Те осъзнават, че е много по-лесно да съберат материал със страхотни баскетболни изпълнения, отколкото да рекламират мача, да продават билети и да намерят подходящ рап изпълнител, който да подържа градуса на публиката. Тaка се ражда и истинския Mix Tape Tour. Хората от AND1, които се занимават с организацията на мача, организират през следващата година и първия турнир който продължaва през цялото лято на 2000г. През следващата 2001-ва г. турнира бележи още по-голям успех. Нещата стават доста напечени след това. Nike и Reebok се опитват да откраднат идеята на AND1, като дори на няколко пъти преговарят с някои от играчите им. Въпреки многото претенденти за трона, AND1 се превръща в безспорния номер 1 на игрищата. Когато издава и първото DVD – “Four Volumes One Love”, AND1 затвърждава позицията си на компания, занимаваща се предимно с автентичен стрийт баскет, а това привлича още повече зрители на турнетата. Тогава AND1 започва да продава своите записи на видео касети и DVD-та. Volume 5 става N1 по продажби на спортни видео материaли за САЩ, след излизането си на пазара през юли 2002г. През ноември 2002г. рекорда отново е подобрен, този път от “AND1 Ball Access”. Но най-важното е, че AND1 все още организира кампове във всеки град, в който се отбива и прави дарения за децата в нужда.
Айде стига толкова инфо за незнаещите. Вчера, на 13.10.2007г. в зала "Универсиада" в София. Имам някаква бегла представа как са селектирани играчите за българиския AND1 отбор, но честно казано, или момчетата се бяха притеснили прекалено много, или наистина не можеха да играят. Е, признавам си, малко преувеличих. Играха момчетата, не отричам, но просто не се раздаваха особено. Не че мача е от особено значение, но поне да не беше този резил от 20-30 точки разлика. Най-голямо впечатление ми направи Grayson Scott Boucher, The Professor или просто номер 12 от американския AND1. Мога да кажа само - страшен е! И да, това са най-общо впечатленията ми.
EDIT: По време на игра, когато даден играч стреля и в същото време го фаулират, но топката е вкарана в коша, съдиите свирят "And 1" или буквално на български "И фал" като се добавя още една бройка към тази, която току-що е направена. Честно казано, не разбрах каква е логиката, след като при стрийтбола не се изпълняват фалове. Може и да бъркам, затова ще съм страшно благодарна, ако някой ме поправи.
No comments:
Post a Comment